Hogyan ne kerüljünk a startup temetőbe?

Minden startup alapító hallhatta már YCombinator Paul Grahamjének híres mantráját: hozz létre valamit, amit az emberek akarnak. Ez a koncepció egyszerű és logikus, melyik ember gondolna olyat építeni, amit mások nem akarnak. Mégis, a legtöbb startup elbukik és egy CB Insights riport szerint az elsődleges ok, hogy ezek a startupok nem érnek el jó Product/Market fit-et.

Mi a Bonitásnál ezt egy egyszerű kérdéssel szoktuk tesztelni: „Mi az az egyedi érték ajánlatod, amit az emberek elszántan akarnának?”

Két kulcsszó az egyedi és az elszánt. Az egyediséget még egyszerű ellenőrizni, hiszen elég csak a versenytársakat mélyen megvizsgálni és egy olyan megoldást készíteni, ami teljesen eltér az övékétől. A kutya ott van mindig elásva, hogy a piac mennyire elszántan fogja ezt akarni. Ráadásul azt is meg kell vizsgálni, hogy mekkora ez az elszánt tömeg. Ha kevesen vagy csak lagymatag módon akarják a terméked, akkor a startupod egy fekete lyukban találja magát és végül a temetőben végzi.

Ezt a fajta keresletet a legnehezebb felmérni, hiszen a legtöbb alapító bőven túlbecsüli az excelben ezt a keresletet és végül alulteljesítenek. Azonban vannak fantasztikus startupok amik túlteljesítenek, de olyan növekedésre tesznek szert, amilyenre még az alapítójuk sem gondolt.

Pl. az Airbnb pitchdeckjén az 5. éves bevételük egy olyan konzervatív becslést adott, hogy maguk az alapítók döbbentek rá, hogy mekkora piacra léptek be, amikor az aktuális 5. évi bevételük bőven túlszárnyalta azt az előrejelzést amit a pitchdeckben írtak le. Vagy éppen lehetne mesélni Mark Zuckerberg-ről is, amikor a thefacebook-ot csak a Harvard, Stanford és Yale falain belüli online közösségekre képzelte el.

Noha senki sem próféta, és a piaci keresletet a legnehezebb előrejelezni, azonban vannak módszerek, amik segíthetnek minket közelebb hozni a valósághoz és minimalizálni a bukás kockázatát.

  1. Azonosítsd és dokumentáld a feltételezéseid
  2. Állj fel a kanapéból, menj ki a terepre és validáld a feltételezéseid
  3. Azonosítsd a lehetőséged kockázati faktorait
  4. Pivotolj, de ne ugorj. Építs a fogyasztói visszajelzések köré
  5. Nem kell az MVP-nek egy csillagrombolónak lennie
  6. Hallgass a jelekre, feedback mindenek felett
  7. Duplázz és vágd ki, ami szükségtelen
  8. Ne pozícionáld magad túl, just do it.

/Németh László Ákos és Lakó György előadása alapján, Startup Safari 2019/

2019-05-20T09:51:09+00:00